Skapa blogg, gratis bloggdesign, enkel marknadsföring, SEO samt tjäna pengar på bloggen - allt i ett och mycket mer!

onsdag 9 juni 2021

Läs detta först - innan du kodar i Blogspotmallen

När du ska ändra i mallen för hela bloggen gör du det genom att välja Design och sedan Redigera HTML. Klicka i rutan Utöka gränssnittskomponentmallar och sedan är det bara att sätta igång. Men innan du börjar bör du spara en kopia av mallen innan ifall något går snett så du enkelt kan ladda upp din gamla mall igen. Gör detta innan varje gång du ska ändra något. För att enkelt hitta respektive kodstycke klicka på Ctrl+F så får du upp en sökruta som låter dig söka efter specifika ord på sidan där du enkelt kan hitta och ändra respektive kodstycke. För att se så att du lyckats ändra koden på rätt sätt kan du spara (kommer få ett felmeddelande om det inte funkar) och titta på bloggen. För att se så att koden är rätt kan du utnyttja Firebug i Firefoxs webbläsare som låter dig se respektive kodavsnitt enkelt och smidigt genom att markera det.




Jag vill inte heller påstå att jag kommit på alla dessa kodstycken själv, men jag har plockat runt på nätet och letat fram de designändringar jag tycket är vettiga, testat koden på min blogg och ändrat den efterhand att det har behövts. Många kodstycken jag hittat var gamla och anpassade för engelsk/amerikansk publik så jag har helt enkelt piffat till dem lite. Är du själv duktig på programmering så varsågod och ändra koderna efterhand. Hittar du någon bättre lösning, hör gärna av dig för jag är väldigt intresserad.
Några av de sidor jag använt mig av som har fler kodexempel att tillgå om det är någon lösning du saknar finns här:
LÄNKAR


Lärt dig något om hur man skapar, designar och tjänar pengar på din blogg eller hemsida? Gillar du inlägget får du gärna Twittra, gilla på Facebook, posta på Pusha, länka eller kommentera inlägget.

0 kommentarer: